We bring you the best puerh tea from Yunnan. Contact us: 018 358 1121.

Thursday 23 May 2019

SAMBAL AYAM PENYET SEDAP DAN MUDAH


Disebabkan saya sangat berpuas hati dengan penghasilan sambal ayam penyet tempoh hari (gambar atas), maka saya ingin kongsikan resepinya di sini. Resepi asal pun saya google sahaja dengan sedikit ubahsuaian. Here the recipe: 

Bahan-bahan:

Perlu digoreng terlebih dahulu:

30 biji cili padi merah * (kurangkan jika tak nak pedas).
12 biji cili merah (dipotong) *
4 biji tomato (dipotong) *
5 biji bawang merah *
5 ulas bawang putih *
1 inci belacan (dibakar)

Bahan lain:

Sedikit air asam jawa
Gula (saya guna nissan Terengganu)
Garam

Cara-caranya:

1. Goreng bahan yang bertanda * dengan sedikit minyak (gambar bawah).
1. Tumbuk atau kisarkan semua bahan di atas (saya gunakan food processor sebab nak texture sambal seolah-olah ditumbuk, tapi malas 😁).
2. Masuk semula semua bahan ke dalam kuali dan goreng sehingga naik minyak.
3. Campurkan belacan dan sedikit air asam jawa bersama gula (saya guna nissan) dan garam secukup rasa.
4. Siap sambal ayam penyet. Mudah kan. Boleh simpan peti untuk buat stok. Yang disimpan lagi sedap rasa sambal.

 Goreng semua bahan di atas


Siap sambal ayam penyet sedap dan mudah.


INGIN MENGETAHUI PROMOSI TERKINI BY TEAZHENG, TEKAN DI SINI


Share:

0 comments:

Post a Comment

Ingin lebih jelas whatsapp ajer terus..

Contact Us!

Contact Us!

HALAL FROM YUNNAN

HALAL FROM YUNNAN

Featured Post

SIMTOM LEPAS RAYA - LEGAKAN DENGAN PUERH TEA TEAZHENG

Mesti ada yang mengalami seperti gambar di atas kan? Semuanya gara-gara pemakanan. Pemakanan yang tidak terjaga dan tidak teratur sepanjang ...

About Me

My photo
I am puerh tea addict! You may ask me about puerh tea via 018 3581121.
Powered by Blogger.

PROMOTION

Total Pageviews

Definition List

Definition List

KAMI BAWAKAN YANG ASLI

KAMI BAWAKAN YANG ASLI

Ordered List

Popular Posts

Recent Posts

Unordered List

Pages

Theme Support