We bring you the best puerh tea from Yunnan. Contact us: 018 358 1121.

Sunday 21 May 2017

SAMBAL IKAN TERENGGANU



Ada yang panggil sambal ikan. Ada juga yang panggil sambal buah pauh.
Buah pauh refer kepada mangga muda.
Aku panggil sambal ikan jer.
Makanan zaman budak-budak dulu lagi.
Dulu nenek lah selalu buat.
Aku kira memang makanan traditional Terengganu.
Ada orang sekarang tak kenal or tak pernah makan pun sambal ikan ni.
Tapi kalau yang pior Terengganu macam aku, for sure mesti pernah.

Actually aku tak pasti sambal ni original from Terengganu or Kelantan.
Nak senang, pantai timur lah kiranya.
Tapi disebabkan aku orang Terengganu, so aku sebut je sambal ikan Terengganu. Haha

Sedap wehh makan dengan nasi panas2. Tak payah banyak2 lauk pun tak per dah.
Gaul je dengan sambal ni. Silap haribulan boleh bertambah nasi.

Ada yang tanya resepi semalam.
Aku pun baru first time buat😃 Tu pun tertengok orang post kat fb tempoh hari.
Maka marilah kita berkongsi resepi di sini. Senang dan healthy food actually. No fry, no oil.
Cuma masalahnya bila sedap sangat, ko makan nasik bertambah. Kahkah

Bahan2

  • Ikan selayang (orang KL panggil ikan sardin) - aku guna 5 ekor
  • Cili padi - ikut kepedasan masing-masing.
  • Mangga muda - cincang halus.
  • Garam - secukup rasa
  • Asam keping.


Cara-cara:


  • Rebus ikan bersama asam keping.
  • Dah masak tunggu sejuk dan asingkan isi ikan.
  • Tumbuk isi ikan bersama cili padi berserta garam (buatlah anggaran sendiri garam dan cili padi banyak mana). Nak gaul garam kedian pun boleh.
  • Dah siap tumbuk semua, gaul dengan mangga muda yang dah dicincang tadi.
  • Siap! boleh buat stock dalam peti.
  • Time malas masak tarik jer untuk penyedap makan nasi.


Sonang kan. Cuma penat menumbuk jer.. Haha

#Sambalikanterengganu
#MrsZhengcook


Share:

0 comments:

Post a Comment

Ingin lebih jelas whatsapp ajer terus..

Contact Us!

Contact Us!

HALAL FROM YUNNAN

HALAL FROM YUNNAN

Featured Post

SIMTOM LEPAS RAYA - LEGAKAN DENGAN PUERH TEA TEAZHENG

Mesti ada yang mengalami seperti gambar di atas kan? Semuanya gara-gara pemakanan. Pemakanan yang tidak terjaga dan tidak teratur sepanjang ...

About Me

My photo
I am puerh tea addict! You may ask me about puerh tea via 018 3581121.
Powered by Blogger.

PROMOTION

Total Pageviews

Definition List

Definition List

KAMI BAWAKAN YANG ASLI

KAMI BAWAKAN YANG ASLI

Ordered List

Popular Posts

Recent Posts

Unordered List

Pages

Theme Support